VIII. AZ INTÉZMÉNY SAJÁTOS FELADATAI
Alapelvek érvényesítése
értékrend deficitjének változtatása, minimális korlátozással. Azonos jogok és lehetőségek biztosítása a speciális szükségletek, különleges ellátást igénylő gyermekek számára.
nevelési, oktatási programmal elégítjük ki, differenciálás sokszínű alkalmazása.
Céljaink
Feladataink
mentális hátrányainak, esélykülönbségeinek csökkentése
A megelőzés feladatai
A feltárás feladatai
A megszüntetés feladatai
megteremtése.
(befogadó intézményi légkör, gyermekközösség, szülők közössége)
gondozása.
(Az együttműködés tartalmi elemeinek kidolgozása gyermekvédelmi szempontból a Kapcsolatrendszer fejezetben került kifejtésre, a részletes tartalmi elemeket az évente megújított Együttműködési megállapodás tartalmazza)
- A gyermekek én-képe önértékelése, lelki egészsége nem mutat komoly sérülést.
- A gyermekek teherbíró, küzdőképességük fejlődik, alkalmassá válnak, hogy
- A gyermekek képessé válnak a csoportban való alkalmazkodásra, kialakul a kompetencia érzése.
- A gyermekek teljesítménye a valós képességeiket tükrözik.
- Csökkennek az indulási hátrányokból és fogyatékosságból adódó különbségek.
2. Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek egyéni fejlesztése, fejlődésének segítése.
A sajátos nevelési szükséglet, mint fogalom, sokkal tágabb elnevezés, szélesebb populációra terjed ki, mint a fogyatékos, vagy sérült elnevezés. Több az olyan gyermek, akinek szüksége van a megsegítésre, hátrányos helyzete, születési determinációja, részképesség zavara miatt.
A speciális nevelési szükséglet nem, a képességek hiányára, hanem inkább a teendőkre összpontosít Ez a megjelölés lényegesen általánosabb a korábbinál, szándékosan kerüli, valamennyi fogyatékossági kategória konkrét megnevezését. Ezzel egyben elszakad az orvosi jellegű osztályozástól, ezt felváltja a pedagógiai hangsúly.
Kiterjed a kevésbé pregnáns, inkább átmeneti jellegű, ill. a nem egyértelműen organikus eredetű nevelési szükségletre (pl. a diszlexiák típusai, tanulási problémák pszichés okok miatt) is, melynek eredete nem ritkán emocionális, vagy szociális jellegű.
A fenntartói döntés, és feladat-ellátási kötelezettség az alapító okiratban megfogalmazott feladat meghatározás alapján, óvodánkban a sajátos nevelési igényű gyermekek fogalomköréhez tartozó gyermekek ellátása kiterjed, az:
Az irányelvek főbb pontjai:
A tehetséges gyermekek is különös bánásmódot igényelnek. Differenciálással és egyéni foglalkozások során bontakoztatjuk ki tehetségüket.
Lehetőség van a Nevelési Tanácsadó által szervezett tehetséggondozásra is.
Céljaink
- biztosított a gyermekek integrált nevelése, esélyegyenlősége,
- javul a gyermekek életminősége, a társadalmi beilleszkedése,
- csökkennek a fogyatékosságból adódó hátrányok,
- természetessé válik a gyermekek közötti különbözőség elfogadása.
Általános feladatok
A napi tevékenységekbe a speciális tevékenységek beépítése, melyek a sajátos nevelési igényű gyermekek felzárkóztatását segítik elő.
Feladatok
Integrált nevelésből adódó pedagógiai feltételek biztosítása:
A fejlesztő tevékenység legfontosabb területei:
A tevékenységet meghatározó tényezők; a fogyatékosság, típusa, súlyossága, a speciális ellátás kezdetének ideje, az életkor, a meglévő ismeretek alapján:
Sérülés specifikus fejlesztés feladatai:
1. Érzékszervi- sérült gyermek fejlesztésének feladatai:
a) Látássérült gyermek fejlesztésének feladatai
A látássérült gyermekek, nevelés szempontjából lehetnek: vakok, alig látók és gyengén látók.
Kiemelt hangsúlyt kap; az önkiszolgálás, a tárgyak és helyük megismertetése, a rendszeretet, a higiéné, különösen a szem és a kéz tisztántartása. Mindvégig figyelembe kell venni a fizikai terhelhetőség korlátait, tekintettel az adott szembetegségre.
Vak gyermekek fejlesztésének feladatai
fejlesztése. Testkultúra kialakítása, tartáshibák megelőzése, fejlesztése.
(önkiszolgálás)
Alig látó gyermek fejlesztésének feladatai
Adottságaik szerint tapintó-halló, vagy látó -halló(tapintó) életmódra készíthetők fel, de fontos a látásteljesítmény megőrzése,intenzív fejlesztése is. A fejlesztés területei megegyeznek a gyengén látó gyermekek fejlesztésével.
Gyengén látó gyermekek fejlesztésének feladatai
Látásukat sokkal közelebbről, kisebb térben tudják használni. Nevelésük speciális optika eszközök segítségével, vizuális megismerés útján történik, hallási, tapintási ingerekkel kiegészítve.
b) Hallássérült gyermek fejlesztésének feladatai
Súlyosan hallássérült –siket--és enyhén hallá sérült-nagyothalló- gyermekek esetében a halláskárosodás miatt, az érthető kiejtés elmarad, ennek következtében, a nyelvi alapokon történő fogalmi gondolkodás korlátozódhat, az egész személyiség megváltozhat. A speciális ellátással a súlyos következmények kialakulása csökkenthető.
A hallássérült gyermekek egy része speciális segítséggel részt vehet az óvodai nevelésben.
Központi feladat a kommunikáció megalapozása, megindítása, fejlesztése, amely az egész napi óvodai tevékenységben jelen van.
Súlyos fokban hallás sérült gyermekek fejlesztésének feladatai
Enyhe fokban hallás sérült gyermekek fejlesztésének feladatai
Az emberi beszédhang és környezet korlátozott felfogására képesek. Beszédfejlődésük késve, speciális segítséggel indul meg.
2. Az enyhe értelmi fogyatékos kisgyermek fejlesztésének feladatai
Az ép gyermekekkel történő együttnevelés, a társakkal történő együttműködést, a kommunikáció fejlődését segíti elő.
3. Beszédfogyatékos kisgyermekek fejlesztésének feladatai
Beszédfogyatékos/súlyos, akadályozott beszédfejlettségű gyermek szenzoros, motoros, vagy szenzomotoros problémája (megkésett beszédfejlődés, centrális dyskalkulia, súlyos orrhangzóság stb.) miatt eltérően fejlődik.
Az akadályozottság megmutatkozhat, beszédhangok ejtésében, beszédészlelési, megértési zavarokban, beszédritmus sérülésében, a beszédhelyzetek tartós hárításában, megtagadásában, ill. általános beszédgyengeséggel együtt járó részképesség kieséssel. A diszfóniák, a hangadás kóros elváltozásai is ide sorolhatók.
A sajátos nevelési igényű és beilleszkedési, magatartási zavarral küzdő gyermekek helyi fejlesztési gyakorlata
A fejlesztésben minden óvodapedagógus részt vesz, de a fejlesztőpedagógusok tevékenysége kiemelt jelentőséggel bír.
1.) A megelőzés feladatai közé tartozik, hogy már középső csoportban az óvónő javaslatára, megfigyelései alapján, a fejlesztőpedagógusok által kidolgozott helyi szempontsor kritériumai szerint, és 4 éves korban DIFER mérés eredményeit figyelembe véve, a gyermekek differenciált fejlesztésben részesülnek. A helyi program kiemelt fejlesztési feladatai, alapját képezik a fejlesztési gyakorlatnak.
2. ) A fejlesztés gyakorlata:
A fejlesztőtevékenységek színterei:
- Csoportszobai integráció: sérülés-specifikus feladat tervezése a napi tematika szerint (jelölése a művelődési tartalomnál) szokás szabályrendszerben megjelenő feladatok
- Csoporton kívüli fejlesztés: a fejlesztőpedagógusok, tervezett tevékenysége
- Csoporton belüli hospitálás: célja a gyermek sokoldalú megismerése
- Együttműködés a szülőkkel
3.) A fejlesztési tevékenység értékelése
- fejlettségmérő lapok áttekintése (félévente)
- megfigyelési napló bejegyzései alapján (évente)
- a fejlesztőpedagógus fejlesztési kompetenciába tartozó tesztekkel: (évente)
- (Sindelar teszt, Edtfeld teszt, Dislexya Prevenciós teszt, Pieron féle Figyelem teszt
- állapotváltozásról kontrollvizsgálat a Szakértői Bizottságnál
- DIFER mérés (évente 1x)
Szükséges feltételek
Személyi feltétel: gyógypedagógus
Tárgyi feltételek biztosítása az eszköznorma előírásai szerint történik. A sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztéséhez speciális tárgyi eszközigénye nincs, mert:
Alapvető tárgyi eszközök azonosak program specifikus eszközökkel:
- Nagyméretű tükör, egyéni fejlesztéshez logopédiai tükör,
- Lateralitást (oldaliságot) jelölő karszalag
Anyanyelvi táska MINIMAT eszközök, képkártyák
Mozgásfejlesztést segítő eszközök (labdák hengerek, Ayres, Wesco eszközök)
Finommotorika fejlesztését segítő játékok, eszközök, anyagok
Sikerkritériumok
A fejlődés eredménye az óvodáskor végén
- Képesekké váljanak társaikkal való együttműködésre (szociálisan alkalmassá
válnak az iskolai életre).
- Képesekké válnak igényeik, szükségleteik közvetítésére, megértetésére.
- Képessé váljanak nyelvi jelek befogadására, feldolgozására, beszédbeli kommunikációra.
- Saját személyükkel kapcsolatos munkákat önállóan végeznek.
- Kialakul a vizuális jelek felismerése.
- Képesekké válnak a környezetükben állandó, adaptív viselkedésre és indulataik szabályozására.
- Kompenzációs technikákat elsajátítanak.
3. A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek nevelése, az óvodai fejlesztőprogram /IPR/ megvalósítása a mindennapok során.
Cél:
Feladat:
Intézményünkben a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek beóvodázása 100 %-os. Az óvodai mindennapokban nagy figyelemmel fordulunk a hátrányos helyzetű családokból érkezett, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek felé, törekedve a gyermekek esélyegyenlőségének biztosítására.
Gyermekvédelmi tevékenységünknek köszönhetően a halmozottan hátrányos helyzetű családok gyermekeinek beóvodázása jelenleg 100 %-os. Ebben nagy szerepe van a meggyőző óvodapedagógiai munkának, mely eredményt szeretnénk a továbbiakban is megtartani, illetve fokozni.
Legfontosabb a gyermekek rendszeres óvodába járása, ezért ezt minden óvónő figyelemmel kíséri, és ha szükséges, folyamatosan tartja a kapcsolatot a családdal, különös tekintettel a tanköteles korú gyermekekre. Az együttnevelés érdekében elsődleges feladatunk a családok megnyerése.
Figyelemfelhívással, példaadással erősítjük a szülő felelősségét gyermeke nevelésében.
Gyermekeiken keresztül igyekszünk pozitívan hatni a családi háttérre is.
A gyermekekkel egyéni és mikrocsoportos formában kompenzációt végzünk, egyéni fejlődésükről az óvónők egyéni fejlesztési tervet készítenek.
Ennek érdekében:
Az integrált nevelés során elvárt eredmény:
4. Az etnikai, nemzetiségi kultúra elemeinek igény szerinti megismertetése, ápolása, beépülése az óvodai élet tevékenységeibe /multikulturális nevelés/
Cél:
Feladat:
Elfogadjuk, hogy a nemzetiségi nevelésnek jelen kell lenni valamennyi olyan óvodában, ahol roma gyermekek nevelésével foglalkoznak. A nemzetiségi identitás megalapozása és fejlesztése nem maradhat el, mert ez később súlyos személyiségzavart, identitástudat zavart okoz. Tapasztaljuk azonban, hogy ebben a szülők szemléletformálására is szükség van.
A cigány nemzetiségi nevelés feladatait a szülői igények és a nemzetiség arányainak függvényében határozzuk meg.
A különböző szociális körülmények közül érkező gyermekeket nagy törődéssel vesszük körül az óvodai életbe való bevezetéskor. Figyelembe vesszük, ha esetenként különböző higiéniai szokásokkal érkeznek. Nehezíti beszokásukat az eltérő értékrend a család és az óvoda között.
Fokozatosan ismertetjük meg őket az óvoda helyiségeivel, eszközeivel.
Ennek érdekében :
Az óvodai közösségbe való beilleszkedés érdekében – amennyiben ez szükséges – a következő területeket kiemelten kezeljük:
az alapvető higiéniai szokások megalapozása
érzelmi nevelés és társas kapcsolatok alakítása
differenciált fejlesztés feladatai:
A nemzetiségi kultúra elemeinek – szülői igény alapján történő – megismertetése , ápolása, beépülése az óvodai élet tevékenységeibe
/multikulturális nevelés/
Igény szerint megismertetjük a kisebbség kultúrájára jellemző játékokat, verseket, meséket, dalokat, táncokat. A vizuális nevelésben megismertetjük a sajátos szín és formavilágukat.
Vers, mese
Ennek érdekében :
Ének, zene, énekes játékok
Ennek érdekében :
Rajzolás, mintázás, kézimunka
Ennek érdekében :
és színvilágának megismertetésével
(gyékényszövés, vesszőfonás)
A külső világ tevékeny megismerése
Ennek érdekében:
A kisebbségi nevelés várható eredményei óvodáskor végére
IX. AZ ÓVODAI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS ALAPELVEI
- bemeneti és kimeneti mérés( DIFER, október és május)
- 3 havi értékelések a gyermektevékenységeinek megfigyelése és munkáinak értékelése alapján, melyre a további egyéni fejlesztési tervek épülnek
Partnerek igényfelmérése:
Az óvoda dolgozóin kívül a szülők, nagyszülők, iskolai pedagógusok, szülői szervezet, önkormányzat stb. képviselőinek véleménye sok esetben rávilágíthat olyan pontokra az óvoda életében, melyen érdemes elgondolkodni, esetleg változtatni.
Alkalmazható módszerek: interjú, egyéni és csoportos beszélgetések, kérdőív felmérés. Évente egyszer általában tanév kezdete előtt.
Az igények felmérése és összegyűjtése folyamatos feladata az óvodának, az igények rangsorolását azonban elegendő évente egyszer elkészíteni ( május ) és e rangsor alapján az éves munkatervbe beemelni a nevelő- testület által legfontosabbnak ítélt, így természetesen előre rangsorolt, partneri igényből fakadó feladatait.
Az óvoda azonban olyan sajátos intézmény, ahol naponta megtörténik az igényfelmérés, hiszen a nyitott óvoda koncepciójának, megvalósítása során minden nap megbeszélik az óvodapedagógusok a szülőkkel, mi az, amit az óvoda és a család együtt alakít ki. Az igények összegyűjtése tehát megtörténik, csupán nem elég tudatos és főképp nem adminisztratív, írásban rögzített formában.
Az ilyen napi igényfelmérést, ha jegyzőkönyvben rögzítjük, máris megalkottunk egy minőségügyi dokumentációt, ami - bátran mondhatjuk - reális és egyenértékű egy esetleges kérdőíves felméréssel.
Az intézményt használók igényeinek figyelembevétele semmi esetben sem jelenti azt, hogy feladjuk a program fő célkitűzéseit. Az adatok értelmezése, elemzése annak a pedagógiai egyensúlynak a megtalálását célozza, melyet a nevelői és a szülői közösség, valamint a fenntartó és a külső környezet egyaránt elfogad. Az igények rangsorolása az óvoda felvállalt alapértékeivel legyen összhangban. A tanulás keretei a teljes napi életet és a tevékenység rendszert átfogják. Az iskolai életre való felkészítés a gyermekek életkori sajátosságaihoz mért differenciált fejlesztés segítségével valósul meg. A napi óvodai élet megszervezésében mind a pedagógusoknak, mind pedig a gyermekeknek nagyfokú önállósságot biztosítunk.
X. A Helyi Óvodai Program beválásának ellenőrzési szempontjai
A HOP érvényesülését, működését folyamatosan ellenőrizni, értékelni szükséges.
Az ellenőrzés célja: a pedagógiai gyakorlat segítése, fejlesztése, annak feltárása, hogy milyen mértékben közelítettük meg a HOP célkitűzéseit.
- A napirend biztosítja-e a nyugodt, kiegyensúlyozott, a gyermek számára
megfelelő életritmust ?
- Az óvónő megteremti-e a szabad játék lehetőségét ?
- Törekszik-e az óvónő az egyéni képességek figyelembe vételére ?
- Milyen az óvónő-gyermek kapcsolat ?
- Milyen a dajka-gyermek kapcsolat ?
- Milyen a gyermek-gyermek kapcsolat ?
- Milyen a gyermekek gondozottsága, szükségleteik kielégítésére van-e
lehetőség?
- Van-e elegendő lehetőség a mozgásigény kielégítésére?
- Miként segíti elő az óvónő a mozgásfejlődést?
- Hangsúlyt fektet-e az óvónő az egészséges életmód, egészségvédelem, biztonságos környezet megteremtésére?
- Milyen a csoport légköre, érzelmi biztonsága?
- Az óvónő stílusára jellemző-e a bizalom, az ösztönzés, a feltétel nélküli szeretet?
- Hogyan segíti elő a társas kapcsolatok alakulását?
- Természetes-e a különbözőségek elfogadása?
- Gondot fordít-e a közös tevékenységekre, a közösségi élményekre?
- Hogyan alakítja az önállóságot, a fegyelmet, a szabály-és feladattudatot?
- Megvalósul-e a kommunikációban a beszédkedv fenntartása, az egymás meghallgatása, a gyermeki kérdések érvényesülése, az illemszabályok
XI. LEGITIMIZÁCIÓS ZÁRADÉK
Dátum Aláírás
Elfogadta / nevelőtestület / ………. ..........................
Jóváhagyta / intézményvezető/ ………. ………………..
Irattári száma ………. ………………..
XII.FÜGGELÉK
HAGYOMÁNYOS ÜNNEPEK, RENDEZVÉNYEK
ÉVKÖR
ŐSZI ÉVSZAK
|
ÓVÓNŐ |
TARTALAMI ÉS SZERVEZÉSI FELADATOK |
Néprajzi ismeretgyűjtés. Az őszi évszak megfigyeléséhez: séták szervezése, eszközök előkészítése, kerti szerszámok stb. A termések feldolgozásához hely és eszközök biztosítása. A népi sportjátékokhoz megfelelő terep kiválasztása. Mihály napi vásárra való készülődés. A téli tevékenységekhez anyaggyűjtés, tárolás.
|
|
G
Y
E
R |
A KÖLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE |
Séta az óvoda körül, a parkban. Tájmegismerő kirándulás Szervezése. Udvar őszi rendezése, veteményeskerti munkák, betakarítás. Közös termésgyűjtések otthon, erdőn, mezőn. Dióverés, kukoricatörés egy családban. Az összegyűjtött népművészeti eszközök elrendezése. Befőzések, aszalások, rendszeres salátakészítés, sütés. Élősarok kialakítása, gondozása. |
|
M
E |
MESE-VERS |
Népi játékos mondókák, ujjasdik, hintáztatók, ringatók, Altatók, csúfolók, hangutánzók, kiszámolók, őszi mondogatók, Vásárosok stb. Népmesék, láncmesék, évszakhoz kapcsolódó mesék. |
|
K
A |
ÉNEK - ZENE |
Őszi szüretelő játékok, dalok. Zenehallgatáshoz környékbeli népdalok. |
|
J Á T É K B A |
KÉZIMUNKA |
Levélpréselések, ragasztások, nyomatok. Termések ragasztása, képalkotás, eszközök készítése. Őszi gyümölcsök, termések mintázása, festése, ragasztása. Élményrajzok a dióverésről, más tevékenységekről. Népi motívumok rajzolása. Természetes anyagokból Játékeszközök készítése: makk, gesztenye figurák, csuhé, csutka játékok, dióhéjból katica, teknős, pengettyű, Zöldségbábok, töklámpás stb. |
|
N |
MOZGÁS |
Lovacskázók terméslovakkal, várvédő játékok, küzdőjátékok, labdajátékok, ügyességi játékok. |
TÉLI ÉVSZAK
|
ÓVÓNŐ |
TARTALAMI ÉS SZERVEZÉSI FELADATOK |
A helyi hagyományok megismerése. A téli évszak megfigyelése: séták szervezése, madáreleség gyűjtése. Anyagok gyűjtése: rongyok, gyapjú, agyag, szalma, tejfölös poharak, búza, cseresznye vagy meggyfaág. Ajándék készítéséhez anyagok beszerzése. Lucázáshoz eszközök előkészítése. Karácsonyi előkészületekhez anyagok beszerzése. Farsangi díszítéshez kellékek gyűjtése. |
|
G
Y
E
R |
A KÖLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE |
Téli séták a környező természetben. Madáretetés az óvodaudvarban, parkban. Játék az őszi termésekkel. Borbála napon cseresznye vagy meggyfaág vízbehelyezése. Luca búza vetése tejfölös poharakba, Lucázás. András nap után adventi koszorú készítés. Karácsonyi előkészületek: mézeskalácssütés, szaloncukor kötözés, ajándékkészítés, karácsonyfa díszítés. Hagymakalendárium készítése. |
|
M
E |
MESE-VERS |
Ölbe vevős mondókák, lovagoltatók, ujjasdik, időjóslók. Lucázó versek, pásztorjáték, karácsonyi, újévi mondókák, jókívánságok. Évkörhöz kapcsolódó népmesék. |
|
K
A |
ÉNEK – ZENE |
Téli ünnepkörhöz kapcsolódó dalos játékok: mikulás, karácsony, újév, farsang. Zenehallgatás a jeles napok dalaiból. Farsangi mondókázás, táncolás. |
|
J Á T É K B A |
KÉZIMUNKA |
Népi kismesterségek gyakorlása. Agyagozás, fonás, szövés, varrás, rongybabázás. Szalmadíszek, kukorica fűzér készítés, díszítőmunkák, ajándékok karácsonyra. Élményrajzok, festések a jeles napok és a téli örömök emlékeiből. Farsangi álarcok, maszkok készítése. |
|
N |
MOZGÁS |
Téli játékok: hólapátolás, hó-vár építés, szánkózás, csúszkálás stb. |
TAVASZI ÉVSZAK
|
ÓVÓNŐ |
TARTALAMI ÉS SZERVEZÉSI FELADATOK |
A tágabb környezet hagyományaival való megismerkedés. A tavaszi évszak megfigyeléséhez séták szervezése, szántóföldek, parasztházak megtekintése. Tavaszi hajtatások, kerti munkák megkezdése. Népi motívumok gyűjtése. Anyagok gyűjtése: tejfölös poharak, rongyok, magok. Húsvéti előkészületekhez: tojás, hagymahéj, zöld levelek. Majális szervezéséhez szalagok. Pünkösdöléshez eszközök. Gyermeknapi készületek. |
|
G
Y
E
R |
A KÖLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE |
Túrázás, határjárás a közvetlen környezetben. Veteményezés, kerti munkák, palánták kiültetése. Élősarokban hajtatások, rügyeztetések, ültetések. Szántóföldi munkálatok megtekintése. Növényekből játékkészítés: fűzfa síp, bodzapuska. Faültetés a Föld napján. Madáritató készítés a Madarak és fák napján. Tájház, múzeum, népi kismesterségek látogatása. Húsvéti előkészületek: nagytakarítás, hímes tojás festés, locsolkodás. Májusfa állítása az udvaron, majd kitáncolása. Pünkösdöléshez eszközök készítése, közös játék. Gyermeknapi játék délelőtt szervezése. |
|
M
E |
MESE-VERS |
Tavaszköszöntő, tavaszhívogató mondókák, találós kérdések. Húsvéti mondókák, locsolkodó rigmusok. Mozgásos játékokat kísérő különböző mondókák. Évszakhoz kapcsolódó mesék. |
|
K
A |
ÉNEK - ZENE |
Tavaszi dalos játékok: zöldág járás, tekeredők, fogyó-gyarapodók, szerepcserélők, párválasztók. Pünkösdölő játékok. Zenehallgatáshoz az ünnepkörhöz kapcsolódó népdalok. |
|
J Á T É K B A |
KÉZIMUNKA |
Díszítőmunkák: virágozások, vágások, agyagozás, festés, tojásdíszítés. Élményrajzok az ünnepkörhöz kapcsolódóan. Májusfa díszítése. Papírsárkány készítése, díszítése. Természetes anyagokból rongybaba készítés, szövés, stb. |
|
N |
MOZGÁS |
Hintajátékok, labdajátékok, sergések, fogócskák, bújócskák. Mozgások térbeli alapformák létrehozásával. Gyermeknapi játékok. Sárkányeregetés, kirándulások, versenyjátékok. |
NYÁRI ÉVSZAK
|
ÓVÓNŐ |
TARTALAMI ÉS SZERVEZÉSI FELADATOK |
A gyakorlati tapasztalatok elemzése, értékelése, feladatok meghatározása. A nyár megfigyeléséhez séták, kirándulások, gyűjtő utak szervezése. A népi kismesterségekhez eszközök készítése: udvari szövőszék fűszövéshez stb. a mozgásos népi sportjátékokhoz eszköz és hely biztosítása. Lakodalmas játékhoz eszköz gyűjtése. |
|
G
Y
E
R |
A KÖLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE |
Séták az erdőben, mezőn, közvetlen környezetben. Tájmegismerő kirándulások , népi kismesterségek megtekintése. Aratásnál kalászgyűjtés, búzakoszorú készítése, kenyérsütés. Nyári termések gyűjtése, aszalás, befőzés. Növényekből játékkészítés, ismerkedés a vízinövényekből készült játékeszközökkel: nádcsónak stb. |
|
M
E |
MESE-VERS |
Névcsúfolók, lakodalmas csujogatók, főzőcskézők, állatokat idézők, kiolvasók. A természet jelenségeiről szóló mondókák. Az évkörhöz kapcsolódó népmesék. |
|
K
A |
ÉNEK - ZENE |
Tavasz „ játszó „ dalok felelevenítése, játszása. Lakodalmas játékdalok, leányjátékok. Környékbeli népdalok énekelgetése. |
|
J Á T É K B A |
KÉZIMUNKA |
Az évközben alkalmazott technikák és különböző manuális tevékenységek gyakorlása. Nyári színek alkalmazása. Népi kismesterségek gyakorlása a szabadban: fonások, szövések, agyagozások, rongybabázás. Sárkánykészítés. |
|
N |
MOZGÁS |
Ügyességi népi sportjátékok, küzdő játékok. Sárkányeregetés. Futások, akadályok, kerülgetések. Kötélhúzás, karikajátékok. Nyári túrák. |
XIII: MELLÉKLET
A program megvalósításához szükséges eszközök jegyzéke
A program megvalósítása a fenntartóra nézve nem jelent többletkiadást.
A szükséges eszközökkel már rendelkezünk, az alapanyagok a természetben megtalálhatóak, gyűjtőmunkát igényelnek.
A szükséges eszközök tevékenységformák szerint:
- Környezeti nevelés és néphagyomány ápolás, környezetvédelem, munka:
A természetes és épített környezet megfigyelése adott, az óvoda környezeti adottságai lehetővé teszik séták, helyszíni foglalkozások során.
Természetes anyagok gyűjtése: pedagógusok, szülők, gyermekek közös munkája (nád,gyékény, termések, magvak, kukorica csuhé, gyümölcsök, zöldségek stb.)
Rendelkezünk a kerti munkához gyermek méretű szerszámokkal:
5-5 db ásó, kapa, gereblye, 3db furik, locsoló
Állatok, növények megfigyelése családoknál, vízparton
- Matematika jellegű tapasztalatok: termések, természetben megtalálható anyagok
A sikeres pályázatok során fejlesztő játékokkal gyarapodott készletünk: memória, különböző logikai kirakók, homok-víz asztal hozzá tartozó készlettel, babák, edények, babakocsi, babaágy, autók, építőkockák stb.
Ovikondi, bukfencszőnyeg, tornapad, tornazsámoly, akadálypálya, láb és kéznyomok,jelölő bólyák, mászókák.
Az udvari játékok felújítása, bővítése folyamatos: Fa babaház, fa homokozó ház, mérleghinta, vesszőkunyhó, fa kerti asztal paddal, homokozó játékok, labdák, biciklik stb.
Óriás bábkészlet, ujjbáb készlet, paraván, dramatizáláshoz össszegyűjtött ruhák, jelmezek, kellékek.
Színes ceruzák, festékek, ragasztó, gyurma, agyag stb. melyeket a fenntartó minden estben biztosít.
Amíg az oldal tulajdonosa nem helyez el itt tartalmat, addig a mai napi leglátogatottabb oldalak listája jelenik meg!
KIEMELT, REKLÁMMENTES OLDALAK
► Vevőszolgálat: 0650 111 2333
tisztacsapviz.hupont.hu
2. Teherautó bérlés, teherautó kölcsönzés Budapest. Napi 6000,-Ft
► Teherautó bérlés és kölcsönzés. Budapest és vonzáskörzetében. Olcsó ár, kedvező feltételek. Már napi 6000,-Ft-tól. - teherautó bérlés Budapest
teherautoberlesbudapest.hupont.hu
► Fedezze fel, ismerje meg Tenerife sokszínű világát, kultúráját, hagyományit! Napsütötte hely a szabadidő izgalmas eltöltésére és szórakozásra. Pihenés, nyaralás, kikapcsolódás egy vadregényes szigeten!
tenerife-spain.hupont.hu
4. Ha nálunk könyveltet nyugodtan fog aludni
► nem lesz gondja az adózásra!
tax-pay.hupont.hu
► A bábszínház bölcsődéseknek, óvodásoknak, kisiskolásoknak egyaránt ajánlja interaktív előadásait! Hagyományos kesztyű bábokkal, színházi paravánnal, felidézve a '60-s, '70-s évek retro hangulatát, igazodva a mai gyermekek igényeihez.
tekergobabszinhaz.hupont.hu
LEGLÁTOGATOTTABB OLDALAK (MAI).
1. ___ KÓTAJI KERÍTÉSGYÁRTÓ ___ MINDEN GYÁRI ÁRON !!!
► A DRÓTKERITÉS A LEGOLCSÓBB KERITÉS A VILÁGON. AMI SZÜKSÉGES HOZZÁ AZT NÁLUNK MEGTALÁLJA A-Z -ig. FÉM, ÉS BETON KERÍTÉSOSZLOPOK, HORGANYZOTT, ÉS ZÖLD DRÓTHÁLÓ, BETON LÁBAZATI ELEMEK, 3D-s KERÍTÉSPANELEK, ÉS KIEGÉSZITŐK.
kerites.hupont.hu
2. Karácsonyi kaktusz (Schlumbergera)
► sokféle hasznos tudnivaló a karácsonyi kaktuszokról,szaporításukról, szép fotók a virágokról, sok segítség a gondozáshoz.
karacsonyikaktusz.hupont.hu
► Dr? Az itt lévő dr-ok jogosultak dr-ként a dr előtag használatára. A doktorokban, tanácsaikban megbízunk. De ön doktor? Nem vagyok Dr. De ettől még tudhatok. Tőlük tanulok 2011 óta. Dr...
dr-nem-doktor.hupont.hu
4. Névnapi verses köszöntők, képeslapok - Pál Júlia tollából
► Különleges, verses névnapi köszöntők, képeslapok, nevek jellemzése, jelentése, saját versek
nevnapikoszontok.hupont.hu
5. Három szóban el tudom mondani, mit tanultam az életről: mindig megy tovább.
► "A világ minden szépségéért sem akarnám elcserélni az egyéniségemet, még akkor sem, ha nincs benne semmi különös. Én én magam vagyok, és ez több annál, amit néhányan elmondhatnak magukról."
mindigvantovabb.hupont.hu
6. Angol nyelvkönyv - azoknak akik szeretnének IGAZÁN jól angolul!
► Sokszor belefogtál már az angol nyelv megtanulásába, de mindig elakadtál? Megvan a megoldás! Ez a nyelvkönyv meg tud tanítani angolul.
angol-nyelvkonyv.hupont.hu
7. Karcagi Kunlovarda - Lovas programok - Vendéglátás - Pihenés
► Lovas programok, lovasoktatás, lovaskocsikázás, relaxációs lovaglás, csikós bemutató hangulatos családi környezetben
kunlovarda.hupont.hu
8. Nézz körül!Ha van kedvenc sztárod énekesed akkor ez a te oldalad
► Ezen az oldalon sztárokat,énekeseket találsz,olvashatsz róluk.
hiressegek.hupont.hu
► Kipróbált, ismert, könnyen elkészíthető finomságok receptjeit gyüjtöttem össze
andi-tutireceptek.hupont.hu
10. PRO-SPORT
► Bács-Kun Sport - Bácsalmás, Kunbaja és környéke sportja - folytatás: 2011./XVI. évfolyam Labdarúgás, Kézilabda, Asztalitenisz, Cselgáncs, Diáksport, BSC 1913-2013.
pro-sport.hupont.hu
► Hogyan fogyhatsz 50 felett gluténmentes diétával?
glutenmentesreceptek.hupont.hu
► Sütemények és ételreceptek saját gyűjteménye
ki-suti.hupont.hu
13. RE - FLEXI - OK
► "Ágyúval verébre?!"
reflexiok.hupont.hu
14. MaTi-CaR ALKATRÉSZEK ELÉRHETŐ ÁRON MISKOLCON....
► Új, utángyártott, és gyári alkatrészek elérhető áron Miskolcon. Minden autótípushoz: ALFA/AUDI/BMW/CITROEN/CHEVROLET/DAEWOO/FIAT/FORD/HONDA/KIA/LANCIA/LEXUS/MAZDA/MITSUBISHI/NISSAN/PEUGEOT/RENAULT/SAAB/SEAT/SKODA/VW alkatrészek elérhető áron..
alkatreszekmindenautohoz.hupont.hu
15. CSILLOGÓ képek, feliratok és sok más dolog! Honlapkészítéshez kiegészítők.
► Üdvözöllek az oldalamon! Fotóim, Képeslapjaim Emlékversek, csillogó képek, feliratok, sorelválasztók, és még sok minden...A listát még bővítem, érdemes benézni hozzám!
vajdamariann.hupont.hu
16. Víz- gáz- fűtésszerelés Budapesten, fűtéskorszerűsítés!
► FŰTÉSKORSZERŰSÍTÉS kondenzációs gázkazán telepítésével, kéménybéleléssel, engedélyeztetéssel. Családi ház, lakás, iroda épületgépészeti tervezése, szerelése!
cirkomester.hupont.hu
17. Az igazi gyémántot nem kell ragyogtatni
► Az erkölcstelen politikai irányzat csak a beteg szervezetű államban, nemzetben tudja felütni a fejét, a pillanat fejvesztettsége, kábultsága és nem tudása alkalmas talaj befogadására...
jellem-ismeret.hupont.hu
18. ZSUZSAMAMA ELSŐ FŐZŐOLDALA
► Sütés, főzés, kezdőknek és haladóknak. ZSUZSAMAMA MÁSODIK FŐZŐOLDALA linkje: http://zsuzsamamaketto.hupont.hu/
zsuzsannamama.hupont.hu
19. Pavilon Sátor IPARI Rendezvény Garázs Sátor. Vattacukor és PopCorn gépek.
► PAVILON SÁTOR, PONYVAGARÁZS, SÁTORGARÁZS, GARÁZS, SÖRSÁTOR, PIACI SÁTOR, RENDEZVÉNYSÁTOR. GÁZ/12V - 220V ELEKTORMOS VATTACUKOR GÉP, ÉS 220V POP-CORN GÉP
pavilon.hupont.hu
20. Kasza Tamás, Lezárás Specialista Oldala
► Ha már értékesítesz, akkor keress vele pénzt is, ismerd meg a lezárás lépéseit: www.lezarasspecialista.hu
lezarasspecialista.hupont.hu
► Magas röptűek........ Keringők
jankovacigalambaszok.hupont.hu
22. 1526 Magyarországa és az 1526. évi mohácsi csata - Botlik Richárd
► A 2017 októberében és 2025 áprilisában, pdf formátumban megjelent e-book teljes szövege olvasható, korlátlanul másolható, letölthető
mohacsicsata.hupont.hu
23. Sóder árak, sóder szállítás Budapest
► Sóder árak, sóder szállítás Budapest és környéke +36 21 300 7129 akár 1 m3 olcsó sóder!
soderarak.hupont.hu
24. HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY
► A sportrepülők és egyesületeik érdekvédelmi szervezete. Közhasznú szervezet. Alapítva 1990-ben.
harmashatarhegy.hupont.hu
25. Ezo Hírnök
► www.ezohirnok.hupont.hu
ezohirnok.hupont.hu
26. Lakatos Budapest
► 40 éves tapasztalattal rendelkező lakatos Budapest területén és környékén vállalja kerítések, kapuk, korlátok, tetőszerkezetek elkészítését 06 30 768-3454; kovacsoltvaskerites@yahoo.com
lakatosbudapest.hupont.hu
27. http://tukoraltaltalanyos.hupont.hu/ REJTVÉNYEK KICSIKNEK
► Ezen az oldalon Bibliai ihletésű, rejtvényeket találhattok rejtvénytípusonként csoportosítva.
rejtvenyekkicsiknek.hupont.hu
28. fejtsd meg a BIBLIÁT :-) :-)
► Tegyük vonzóvá, és érdekessé azt a tanítást, amely a szívünkbe ültetve tud csak gyümölcsözővé válni!
biblikusrejtvenyek.hupont.hu
29. Digitális eszközökkel támogatott matematikatanítás alsó tagozaton
► Gyakorlófeladatok matematika tanításhoz, felzárkóztatáshoz, tehetséggondozáshoz
digimatekalso.hupont.hu
30. PRODUCATOR DE GARDURI KOTAJ
► GARDUL DIN PLASĂ DE SÂRMĂ ESTE CEL MAI IEFTIN GARD DIN LUME. LA NOI GĂSIŢI TOATE ELEMENTELE NECESARE, DE LA A LA Z. ŞI CE ESTE MAI IMPORTANT : TOTUL LA PREŢ DE PRODUCĂTOR !
gard.hupont.hu
31. Védett Föld
► Föld és Természetvédelem: (Védett és kipusztult állatfajok - Védett növényeink) A Tasmán Tigris - (másnéven) - Az Erszényes Farkas. (Veszélyeztetettségi státusz: besorolás)
vedettfold.hupont.hu
► Ezen az oldalon csak hírességek találhatók! Jó szórakozást az oldal nézegetéséhez! :)
csakhiressegek.hupont.hu
33. Fabrikett Pest megye +36 70 410 7499
► Olcsó fabrikett és tüzifa eladó házhozszállítással Pest megye és Bp +36 70 410 7499. Akciós fabrikett forgalmazás kis és nagy tételben.
fabrikettpestmegye.hupont.hu
34. Varga Géza: A székely rovásírás
► Nemzeti írásunk teljesebb leírásának vázlata
szekely-rovasiras.hupont.hu
35. Hács története
► Író - szerkesztő: Kubik György
hacstortenete.hupont.hu
36. MaTi-CaR Alkatrészek - AUTÓALKATRÉSZEK ELÉRHETŐ ÁRON MISKOLCON...
► Új, utángyártott alkatrészek kedvező áron Miskolcon. AUDI, BMW, CITROEN, CHEVROET, DAEWOO, FIAT, FORD, HONDA, HYUNDAI, KIA, MAZDA, NISSAN, OPEL, PEUGEOT, RENAULT, SEAT, SKODA, VW alkatrészek! Szinte minden autóhoz alkatrészek elérhető áron..
maticar-alkatreszek.hupont.hu
37. Menetrend
► Magyar vasúti menetrendek
vasutmenetrend.hupont.hu
38. Szerelmes Versek Viccek, képeslapok és sok más, Honlapkészités hozával
► valakianna gyere nézbe hozám megtalálod Szerelmes ,verset ,képeslapot.
valakianna.hupont.hu
39. Házikedvencek, szórakozás, és minden ami jó
► Sok szertettel köszöntök minden kedves látogatót az oldalamon!!! Remélem mindenki talál az érdeklődésének megfelelő leírást.
szandra-hannah.hupont.hu
40. BABAGYŰJTEMÉNY
► Gazdag Katalin népviseleti és nemzetközi babagyűjteménye - Doll Collection
babagyujtemeny.hupont.hu
41. Bio vetőmagok saját kertemből
► Teremtés Könyve 1/29. „Nézzétek, nektek adok minden növényt az egész földön, amely magot terem és minden fát, amely magot rejtő gyümölcsöt érlel, hogy táplálékotok legyen".
biovetomag.hupont.hu
42. Ez egy régi honlapunk, tekintse meg másik weboldalunkat nagyobb kínálattal:
► www.lampaalkatreszek.hu
lampaalkatreszek.hupont.hu
43. PALOTÁS Számítástechnikai és Területrendezési Betéti Társaság
► A társaság fő tevékenysége: megyei területrendezési terv készítése, módosítása, települések településrendezési tervének, valamint módosításának készítése, telepítési tanulmányterv, beépítési terv és javaslat készítése, továbbá szoftverfejlesztés.
palotasbt.hupont.hu
44. World Stars
► Minden amit a tini sztárokról tudni kell
worldstars.hupont.hu
45. Éder-Ház Kft
► Új építésű,tehermentes,családi házak,fizetés könnyítéssel, magas műszaki tartalommal eladók.Az összes mindenkori kedvezmény igénybe vehető a Kft tulajdonában lévő házakra.
ederhazkft.hupont.hu
46. Konténer rendelés Budapest
► Konténer rendelése Budapesten olcsón, gyorsan, 06 30 90 30 300. Megbízható konténeres sittszállítás, Budapest konténer!
kontenerrendeles.hupont.hu
47. “Gyógyszerekre nincs mindig szükség, de a gyógyulásba vetett hitre igen.”
► “Mindannyiunknak hatalmunkban áll választani egészség és betegség, gazdagság és szegénység, szabadság és szolgaság között. A miénk a döntés, nem pedig bárki másé.” (Richard Bach: Illúziók)
erzso-gyogyasz.hupont.hu
48. Isten hozta a Gyimesbükki Római Katolikus Plébánia honlapján
► Welcome to Gyimesbükk Roman Catholic presbytery website
gyimesiplebania.hupont.hu
49. Szélvédőjavítás, szélvédő javítás Budapest
► Szélvédő javítás Budapest és szélvédő csere 06 70 602 6000, akár 8000 Ft-tól, helyszíni kőfelverődés javítás hétvégén is!
szelvedojavitasa.hupont.hu
► lovakról szól ez az oldal
lovakoverdose.hupont.hu
51. HuPont.hu Ajánlja: Linkgyűjtemények Linktárak, Webcímtárak, Webkatalógusok
► Mely linktárak, linkgyűjtemények segíthetnek a weboldalad látogatottságának megnövelésében? Mit érdemes tudni a linktárak, linkgyűjtemények, webcímtárak, webkatalógusok működéséről?
linkgyujtemenyek-linktar.hupont.hu
52. Horváth Jánosné Katy, Szárnyrebbenéseim
► MINDANNYIAN POTENCIÁLIS ISTENEK VAGYUNK. ERRE RÁ KELL ÉBREDNÜNK ! NEM KELL SENKITŐL FÉLNÜNK , NEM KELL SENKIT IMÁDNUNK. HISZEN MI IS FENTRŐL JÖTTÜNK, CSAK EMBERI FORMÁT ÖLTÖTTÜNK.
a-teremtes-rezgesei.hupont.hu
53. Csapágy és Villanymotorpont
► +36 30 4941848 / 53gyula19@freemail.hu
csapagypont.hupont.hu
54. TEMATIKUS HITTAN
► Személyek, fogalmak gyakran előforduló tárgyak, szimbólumok gyűjteménye, melyeket a rejtvényeimből válogatok keresztény hitoktatók és tanítványaik részére.
tematikushittan.hupont.hu
55. ~Csajsziknak~
► Sziasztok! Ez az oldi igazi csajszis oldal! Itt mindent megtudhatsz! Sztárok, szépségtippek vagy csak egy kis szórakozás! Jó nézegetést! A szerki :3 Néhány részt magazinokból lestem el, mert nem volt ötletem :P meg hogy tippeket nézz
csajszik-oldala-love-it.hupont.hu
► Ahogy a teremtés vagy a rendrakók szerkesztik
latomszol.hupont.hu
► Munkáim Zsűrizett népi iparművészeti tárgyak, minőségi gyümölcsfából készülnek. Alkotásaim széles körben játékok, használati tárgyak, dísztárgyak, emlékoszlopok, emléktáblák, vallási tárgyak.
tothfaforgacs.hupont.hu
58. INGYENES-HONLAPKÉSZÍTÉS.HU
► Sziasztok!!!Ez az oldi a híres Selena Gomezzel foglalkozik!!!Mindent megtalálsz róla!!Jo keresgélést!!
selenagomezforever.hupont.hu
59. Üdvözöljük a Sárréti Íjász Club weboldalán!
► "A gyakorlás nem tesz tökéletessé, a tökéletes gyakorlás tesz tökéletessé!"Adósz: 18491074-1-07 Kérjük,hogy a jöv.adó 1%-ával és azon felüli adománnyal a 11736051-20010221 szla:számra támogasd egyesületünket> Nagyon köszönjük !
sic.hupont.hu
60. www.plaboydesting.hupont.hu
► Üdvözölek az oldalmon!Remélem tetszeni fog és máskor is benézel.Jó időtöltést kivánok!:D
plaboydesting.hupont.hu
61. Kinder tojás játék gyűjtemény
► Kinder gyűjtemény / Kinder toy collection / Kinder surprise collection
kindercollection.hupont.hu
62. Darázsirtás azonnal 06 70 424 9142
► Non-stop darázsirtás azonnal, garanciával Budapesten és országosan, 06 70 424 9142, darazsak irtása házilag tanácsok.
darazsirtasa.hupont.hu
► A bábszínház bölcsődéseknek, óvodásoknak, kisiskolásoknak egyaránt ajánlja interaktív előadásait! Hagyományos kesztyű bábokkal, színházi paravánnal, felidézve a '60-s, '70-s évek retro hangulatát, igazodva a mai gyermekek igényeihez.
tekergobabszinhaz.hupont.hu
64. MAGYAR URALKODÓK IDŐRENDJE ÉS ARCKÉPCSARNOKA, A MAGYAR TÖRTÉNELEM IDŐRENDJE
► A magyar királyok uralkodási rendje, a magyar történelem időrendje, erdélyi fejedelmek. - Keresd:Lehoczky József:MAGYAR LOVAGKÖNYV, A FEUDALIZMUS KÉZIKÖNYVE!
uralkodok.hupont.hu
65. Társasházkezelő - Közös képviselő -Társasház Üzemeltetés -Ingatlankezelés
► Mert mi a társasházak jövőjét képviseljük. Mi család tagjaként dolgozunk, és „családtagnak" is érezzük magunkat a társasházakban. Mi alakítjuk a társasházak jövőjét. Kapcsolat tel.: + 36 30 873 5623, info@budapesttarsashazkezelo.hu
tarsashazkezelo.hupont.hu
66. Hulladékudvar Budapest +36 30 90 30 300
► Sittlerakási lehetőség, szemétlerakó hulladékudvar Budapesten a XVII. kerületben +36 30 90 30 300
hulladekudvarbudapest.hupont.hu
67. TB-BÉR
► TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSI ÉS BÉRÜGYI SZAKTANÁCSADÁS, ÜGYINTÉZÉS
tbber.hupont.hu
68. Díszmadárbarátok Székesfehérvári Egyesülete (H18)
► A Fejér megyei Koronázó város egyetlen díszmadaras tömörülése havonkénti gyűlésekkel, meghívott előadókkal, kirándulásokkal
fehervarmadar.hupont.hu
69. Születésnapi köszöntő képeslapok,Névnapra virágok,png képek,
► Izabella képei
bellakep.hupont.hu
70. NAGYVÁRADI TANÍTÓKÉPZŐ FŐGIMNÁZIUM -MAGYAR TAGOZAT
► A pedagógus munkája áldásos és felelősségteljes. Egy zsarátot kap, s rajta áll, hogy hamu vagy fáklya lesz belőle." Hermann Ottó
varadikepzo.hupont.hu
71. Versek, fotók, művészetek, süni, természet.
► "akkor lesz itt szép világ, ha égig ér a szarkaláb, és az úton sündisznócska, riszálja a popsiját"
antalkiss.hupont.hu
72. Képek, viccek és leírások az állatokról!
► Itt megnézheted az állatokról készült képeket és rövid leírásokat, állatos vicceket!
animalfun.hupont.hu
73. Gyújtótrafók, -tekercsek - MaTi-CaR Alkatrészek elérhető áron Miskolcon...
► Trafók Audi, Bmw, Citroen, Chevrolet, Dacia, Daewoo, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Isuzu, Iveco, Kia, Lancia, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Seat, Skoda, Suzuki, Toyota, Volvo, Vw és minden más autótípushoz
trafo-gyujtotrafo.hupont.hu
74. Miley Cyrus:)
► Ez az oldal a lány tiniknek szól és azoknak,akik imádják Mileyt!Ezen az oldalon megismerhetet Mileyt és megtudhatsz róla olyan dolgokat,amit még eddig nem tudtál!Az oldalon több tini sztárról is olvashatsz,de Miley a fő!Nézzétek meg a "FRISS" menüt!
crazyladys.hupont.hu
75. Sicambria-Alba Regale-Fehérvár, Buda Vetus-Ősbuda-Óbuda
► Királyi fehér fővárosunk Sicambria, Alba Regalis, Fehérvár, Buda Vetus, Ősbuda azaz Óbuda, Szűz Mária sziget, Veteri Pest-Antiqua Pest ősi városaink és múltunk eltitkolt történelmünk kutatásával és feltárásával foglalkozó oldal
albaregalis.hupont.hu