TAKTABÁJI „KÉK IBOLYA” NAPKÖZIOTTHONOS ÓVODA
3926 TAKTABÁJ ALKOTMÁNY ÚT 39.
SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT
OM azonosító:202310
Készítette: Juhász Györgyné
Óvodavezető
Hatályba lépés ideje:2013.03.22.
TARTALOMJEGYZÉK
BEVEZETŐ................................................................................................................................................................. 3.
I... ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK..................................................................................................................... 5.
II. AZ INTÉZMÉNY ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI.................................................................................................. 6.
III. AZ ÓVODA SZERVEZETI RENDSZERE, IRÁNYÍTÁSA.............................................................................. 9.
IV. AZ ÓVODA KÖZÖSSÉGEI, EZEK KAPCSOLATA EGYMÁSSAL ÉS AZ
INTÉZMÉNY VEZETÉSÉVEL........................................................................................................................ 13.
V. KÜLSŐ KAPCSOLATOK RENDSZERE, FORMÁJA ÉS MÓDJA................................................................. 15.
VI. AZ ÓVODA MŰKÖDÉSÉNEK RENDJE........................................................................................................... 16.
VII. A NEVELŐMUNKA BELSŐ ELLENŐRZÉSÉNEK RENDJE.................................................................... 26.
VIII. GYERMEKVÉDELMI MUNKA MEGSZERVEZÉSE, ELLÁTÁSA........................................................ 27.
IX. RENDSZERES EGÉSZSÉGÜGYI FELÜGYELET ÉS ELLÁTÁS RENDJE............................................... 28.
X. AZ ÓVODA DOLGOZÓINAK FELADATAI A GYERMEKBALESETEK
MEGELŐZÉSÉBEN, ILLETVE BALESET ESETÉN .............................................................................. 29.
XI. RENDKÍVÜLI ESEMÉNY, BOMBARIADÓ ESETÉN
SZÜKSÉGES TEENDŐK................................................................................................................................ 31.
XII.A LÉTESÍTMÉNY ÉS HELYISÉGEINEK HASZNÁLATI RENDJE ……….......................................... .33.
XIV. GAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS SZABÁLYOZÁS....................................................................... 34.
XV.BELÉPÉS ÉS BENNTARTÓZKODÁS AZOK RÉSZÉRE, AKIK
NEM ÁLLNAK JOGVISZONYBAN AZ ÓVODÁVAL................................................................................. 34.
XVI. AZ ÓVODA DOKUMENTUMAINAK NYILVÁNOSSÁGA....................................................................... 35.
XVII. ELEKTRONIKUS ÉS AZ ELEKTRONIKUS ÚTON ELŐÁLLÍTOTT NYOMTATVÁNYOK
KEZELÉSÉNEK RENDJE ……………………………………………………………………………… 36.
XVIII. IRATKEZELÉS SZERVEZETI RENDJE…………………………………………………………36
XIX. VAGYONNYILATKOZAT-TÉTELI KÖTELEZETTSÉG………………………………………. 36.
XX. ZÁRÓRENDELKEZÉSEK.................................................................................................................................. 37.
ZÁRADÉK..................................................................................................................................................................... 38.
MELLÉKLETEK RENDJE......................................................................................................................................... 39.
BEVEZETŐ
A Nemzeti köznevelésről szóló 2011.évi CXC. törvény 25 § alapján a közoktatási intézmény működésére, belső és külső kapcsolataira vonatkozó rendelkezéseket az intézmény szervezeti és működési szabályzatában kell rögzíteni.
A szervezeti és működési szabályzatban kell szabályozni mindazokat a kérdéseket, amelyek meghatározását jogszabály írja elő, továbbá a nevelési intézmény működésével összefüggő minden olyan kérdést, amelyet jogszabály rendelkezése alapján készített szabályzatban nem kell, illetve nem lehet szabályozni.
A helyi pedagógiai programban megfogalmazott célok elérését, illetve a nevelőmunka eredményes megvalósulását segítő óvodai szervezet, valamint a működési rend kialakítását szolgálja a szervezeti és működési szabályzat.
A szervezeti és működési szabályzat alapvetően a közoktatási intézmény felnőtt dolgozóira állapít meg szabályokat, akik valamilyen módon, formában, kapcsolatba kerülnek az intézménnyel.
A szervezeti és működési szabályzat olyan alapokmány, (alapdokumentum), mely kódexszerűen foglalja össze az óvoda szervezetére, működésére, a pedagógusok és gyermekek jogaira és kötelességeire vonatkozó szabályokat: mindenekelőtt az óvoda szervezeti rendjét.
Az önkormányzatok által fenntartott közoktatási intézmények költségvetési szervek, az államháztartás alrendszerébe tartoznak, ezért például az államháztartás működési rendjéről szóló jogszabály által előírtakat is bele kell foglalni a szervezeti és működési szabályzatba. Ez a jogszabály írja elő, hogy a szervezeti és működési szabályzatba bele kell foglalni az intézmény alapmutatóit (az alapító okirat legfontosabb elemeit) alaptevékenységét és ezeket meghatározó jogszabályi hátteret, a gazdasági szervezetet, a gazdasági munkatársak feladatait is.
Az óvodai intézmény szervezeti és működési szabályzatának a magasabb szintű jogszabályok rendelkezésein túl, elveiben és tartalmában illeszkedni kell az óvodai intézmény más belső szabályzataihoz, alapdokumentumaihoz.
Az óvoda tartalmi munkáját és működését meghatározó helyi szabályok
Az óvodai intézmény alapításának leglényegesebb kelléke az Alapító Okirat kiadása, az alapító okirat alapján az intézmény nyilvántartásba vétele.
A nyilvántartásba vétellel válik a közoktatási intézmény önálló jogi személlyé, amely ettől kezdődően saját nevében eljárhat, jogok és kötelezettségek illetik meg.
A 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról 4.§ (1) bekezdésében határozza meg az Intézmény Szervezeti és Működési Szabályzatának kötelező tartalmi elemeit, elfogadásának és hatályba léptetésének rendjét.
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvény 25.§ (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a Kék Ibolya Napköziotthonos Óvoda nevelőtestülete az alábbi Szervezeti és Működési Szabályzatot (továbbiakban SZMSZ) fogadta el.
I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A köznevelési intézmény működésére, belső és külső kapcsolataira vonatkozó rendelkezéseket a szervezeti és működési szabályzat (SZMSZ) határozza meg. Megalkotása a Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 25. §-ában foglalt felhatalmazás alapján történik. A Szervezeti és Működési Szabályzat határozza meg a köznevelési intézmény szervezeti felépítését, továbbá a működésre vonatkozó mindazon rendelkezéseket, amelyeket jogszabály nem utal más hatáskörbe. A szervezeti és működési szabályzat a kialakított cél- és feladatrendszerek, tevékenység-csoportok és folyamatok összehangolt működését, racionális és hatékony kapcsolati rendszerét tartalmazza.
Ezen Szervezeti és Működési Szabályzatban foglalt rendelkezéseket azok is kötelesek megtartani, akik az intézménnyel kapcsolatba kerülnek, valamint igénybe veszik szolgáltatásait.
A szervezeti és működési szabályzat létrehozásának jogszabályi alapjai az alábbi törvények, kormányrendeletek és miniszteri rendeletek:
Az intézmény gazdálkodási jogállása:
Az óvoda gazdálkodási feladatait Taktabáj Község Önkormányzata (3926Taktabáj Kossuth út 1) látja el.
A vagyon felett rendelkező:
Az intézmény rendelkezési jogosultsága a kezelésében lévő ingatlan és ingó vagyon rendeltetésszerű használatára terjed ki. Üzemeltetésére, továbbá helységeinek és eszközeinek tartós és eseti bérbeadására Taktabáj Község Önkormányzata jogosult.
Tulajdonosi jogok és kötelezettségek (elidegenítés, megterhelés) tekintetében a mindenkor hatályos közgyűlési rendelet szerint kell eljárni.
A Szervezeti és Működési Szabályzatot:
- a nevelőtestület elfogadja
- az intézményi szülői szervezet, véleményezési jogot gyakorol
- az intézményvezető jóváhagyásával válik érvényessé.
A szervezeti és működési szabályzat az intézményvezető aláírásával lép hatályba, és határozatlan időre szól.
Módosítására akkor kerül sor, ha a fenti jogszabályokban, az intézményben szervezeti és működési tekintetben változás áll be, illetve ha a szülők, vagy a nevelőtestület minősített többséggel erre javaslatot tesz. A hatálybalépéssel egyidejűleg hatályon kívül helyeződik az óvoda korábbi Szervezeti és Működési Szabályzata.
II. AZ INTÉZMÉNY ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
Az intézmény neve: Taktabáji „Kék Ibolya” Óvoda
Az intézmény alapítója: Taktabáj Község Önkormányzat Képviselő testülete
Az intézmény fenntartója Taktabáj Község Önkormányzata
Az intézmény címe: 3926 Taktabáj Alkotmány út 39.
Az alapítás éve: 2012.12.15.
Az intézmény típusa: Óvoda
Az intézmény OM azonosítója:202310
Az óvoda alaptevékenysége:
Tevékenységi besorolás:
Alaptevékenységi szakágazat: 851020 Óvodai nevelés
Az intézmény alaptevékenységébe tartozó szakfeladatok
TEÁOR Alaptevékenységbe tartozó szakfeladatok
562912 Óvodai intézményes étkeztetés
680002 Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése
851000 Óvodai nevelés intézményeinek, programjának komplex támogatása
851011 Óvodai nevelés. ellátás
851012 Sajátos nevelési igényű gyerekek óvodai nevelése, ellátása
851013 Nemzetiségi óvodai nevelés, ellátás
856012 Korai fejlesztés, gondozás
856013 Fejlesztő felkészítés
890212 A gyermeki jogok érvényre jutásával összefüggő feladatok
931301 Szabadidősport-(rekreációs sport-) tevékenység támogatása
Az intézmény önálló jogi személyiség, képviseletét teljes hatáskörben a fenntartó által megbízott óvodavezető látja el.
OM azonosító száma: 202310
Megnevezése: Taktabáji „Kéki Ibolya” Óvoda
Rövidített neve: Taktabáji Óvoda
Székhelye: 3926 Taktabáj Alkotmány út 39.
Törzskönyvi azonosító száma: 684097
Adószám: 16673849-2-05
KSH statisztikai számjel: 16673849-8510-322-05
Foglalkoztatottakra vonatkozó foglalkoztatási jogviszonyok:
Foglalkoztatottjainak jogviszonya lehet továbbá közalkalmazott, melyekre a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992.évi XXXIII. törvény az irányadó
Egyes foglalkoztatottjainak jogviszonya munkavállaló, melyekre nézve a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992.évi XXII. törvény az irányadó, 2012. július 1-től ezen törvény helyett a 2012. évi I. törvény. Egyéb foglalkoztatásra irányuló jogviszonyra a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959.évi IV. törvény az irányadó.
Működési körzete: A fenntartó önkormányzat lakókörzete
Csoportok száma: 1
Maximális gyermeklétszám: 30 fő
- Az intézmény irányító/ felügyeleti szervei:
Az alapítói jog gyakorlója: Taktabáj Község Önkormányzata
Fenntartó megnevezése: Taktabáj Község Önkormányzata
Az intézmény alapító szerve szerinti besorolása: Helyi önkormányzati költségvetési szerv
Alapítás éve: 1995.
Alapító okirat azonosító adatai: 142/2002/XII.13.SZ.
Utoljára módosítva:2012.09.14.
Az eddig érvényes alapító okiratot Taktabáj Község Képviselő testülete a Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda Alapító okiratát 21/2012. /IX.14./ KT határozatával elfogadta. A törvényi rendelkezéseknek megfelelően 2012.12.01-től külön kell választani az alapfokú nevelést, ezért alapító okirattal a képviselő testület döntésével új névvel intézményt alapított.
Jelen alapító okirat azonosító adatai: 45/2012/XII.28./
Az óvoda gazdálkodási besorolása:
Részben önállóan működő, pénzügyi, gazdasági feladatait Taktabáj Község Önkormányzata látja el.
Az intézmény jogállása:
Önálló jogi személy
Gazdálkodás:
Az alapító által rendelkezésre bocsátott épületrésszel, annak berendezésével, és az évi költésvetésben részére biztosított pénzeszközökkel gazdálkodik.
Haszon-, bevételi tevékenységet nem folytat.
Költségvetését megállapító szerv:
Taktabáj Község Önkormányzat Képviselő testülete
Az intézmény vezetője, a fenntartó képviselőtestülete által kerül kinevezésre, az érvényes jogszabályoknak megfelelően.
Az intézmény képviseletére jogosult személyek:
Teljes jogkörrel szervezeti és szakmai ügyekben képviseli az óvodavezető, aki önálló aláírási joggal rendelkezik.
Gazdálkodási kérdésben a polgármesteri hivatal jegyzője.
A törvényes működést az alábbi, - hatályos jogszabályokkal összhangban álló – alapdokumentumok határozzák meg.
3. 1. Az Alapító Okirat:
Az alapító okirat tartalmazza az intézmény nyilvántartásba vételét, jogszerű működését.
3. 2. Az óvoda Helyi Pedagógiai Programja, mely tartalmazza:
3. 3. Az óvodai nevelési évre szóló munkaterv:
Az intézmény hivatalos feladatsora, amely az intézményi célok, feladatok megvalósításához szükséges tevékenységek, munkafolyamatok időre beosztott cselekvési terve a felelősök megjelölésével.
Az éves pedagógiai munkatervet a nevelőtestület javaslata, véleménye alapján az óvodavezető készíti el, majd megvitatása után a nevelési évet nyitó nevelőtestületi értekezleten fogad el.
Az éves munkaterv tartalma:
- Az aktuális nevelési év helyzetképe
- Az aktuális nevelési évre kitűzött célok, feladatok, tevékenységek
- Az óvodai nevelési év rendje
- A nevelési év munkarendje: óvodapedagógusok és nem pedagógus beosztású dolgozók
- Megbízatások és reszortok nevelési évre szóló rendje
- Ünnepek, rendezvények szervezési rendje
- Szakmai munkaközösségek munkaterve
- IPR éves munkaterve
- Együttműködési Megállapodások a nevelési évre: Szülői Szervezettel, Általános Iskolával, Védőnővel, Családsegítő Szolgálattal, egyéb, a Helyi Óvodai Pedagógiai Program eredményes és hatékony megvalósítását biztosító partnerekkel
- Gyermekvédelmi feladatok nevelési évre szóló rendje
- Az óvoda belső ellenőrzési rendje: szakmai és működési
A nevelőtestület által elfogadott, az adott nevelési évre szóló munkatervet az intézményi szülői szervezetettel ismertetni kell, illetve az óvoda internet honlapján nyilvánossá kell tenni.
III. AZ ÓVODA SZERVEZETI RENDSZERE, IRÁNYÍTÁSA
Az intézmény vezetőjének munkáját meghatározott feladatokkal, jogokkal és kötelezettségekkel segíti:
- Szülői szervezet
- Csoportos óvónő
Az óvoda vezetőjének jogállása: magasabb vezetői megbízású közalkalmazott
Az óvoda élén az óvodavezető áll, aki az intézmény egyszemélyi felelős vezetője. Meghatározott jogkörét esetenként vagy az ügyek meghatározott körében az intézmény más alkalmazottjára átruházhatja.
Az óvoda vezetője képviseli az intézményt.
Az óvodavezető jogkörét, felelősségét, feladatait a köznevelési törvény alapján a fenntartó határozza meg: Óvodavezető munkaköri leírása.
2.1.Az óvodavezető felelős:
69. § (1) A köznevelési intézmény vezetője
a) felel az intézményszakszerű és törvényes működéséért, gazdálkodásért,
b) gyakorolja a munkáltatói jogokat,
c) dönt az intézmény működésével kapcsolatban minden olyan ügyben, amelyet jogszabály, kollektív szerződés, közalkalmazotti szabályzat nem utal más hatáskörébe,
d) felelős az intézményi szabályzatok elkészítéséért,
e) jóváhagyja az intézmény pedagógiai programját,
f) képviseli az intézményt.
(2) A nevelési-oktatási intézmény vezetője felel
a) a pedagógiai munkáért,
b) a nevelőtestület vezetéséért,
c) a nevelőtestület jogkörébe tartozó döntések előkészítéséért, végrehajtásuk szakszerű megszervezéséért és ellenőrzéséért,
d) a rendelkezésre álló költségvetés alapján a nevelési-oktatási intézmény működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosításáért,
e) a nemzeti és iskolai ünnepek munkarendhez igazodó, méltó megszervezéséért,
f) a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok megszervezéséért és ellátásáért,
g) a nevelő és oktató munka egészséges és biztonságos feltételeinek megteremtéséért,
h) a szülői szervezetekkel való megfelelő együttműködésért,
i) a tanuló- és gyermekbaleset megelőzéséért,
j) a gyermekek, tanulók rendszeres egészségügyi vizsgálatának megszervezéséért,
k) a pedagógus etika normáinak betartásáért és betartatásáért.
(3) A köznevelési intézmény vezetője a pedagógiai munkáért való felelőssége körében szakmai ellenőrzést indíthat az intézményben végzett nevelő és oktató munka, egyes alkalmazott munkája színvonalának külső szakértővel történő értékelése céljából.
(4) A nevelési-oktatási intézményvezető munkáját a nevelőtestület és a szülők közössége a vezetői megbízásának második és negyedik évében személyazonosításra alkalmatlan kérdőíves felmérés alapján értékeli. Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés az intézményvezető munkájának ellenőrzése és értékelése során a kérdőíves felmérés eredményét is figyelembe veszi.
Az óvoda vezetője rendkívüli szünetet rendelhet el, ha rendkívüli időjárás, járvány, természeti csapás vagy más elháríthatatlan ok miatt az óvoda működtetése nem biztosítható, vagy az intézkedés elmaradása jelentős veszéllyel, illetve helyrehozhatatlan kárral járna. Intézkedéséhez be kell szereznie a fenntartó egyetértését, illetve, ha ez nem lehetséges, a fenntartót haladéktalanul értesítenie kell.
2.2. Az óvodavezető feladatai:
2. 3. Az óvodavezető helyettesítési rendje:
Az óvodavezető távolléte esetén a teljes vezetői jogkör gyakorlását a csoportos óvónő látja el. Kivételt képeznek ez alól azok az ügyek, amelyek azonnali döntést nem igényelnek, illetve amelyek a vezető kizárólagos hatáskörébe tartoznak.
Intézkedési jogköre a gyermekek biztonságos megóvásával összefüggő, azonnali döntést igénylő ügyekre terjed ki.
3. Az óvodavezető közvetlen munkatársai
a) Az óvodavezető feladatait közvetlen munkatársa közreműködésével látja el.
Közvetlen munkatársa: csoportvezető óvónő
A közvetlen munkatárs neve a mindenkori éves munkatervben található meg.
Vezetői megbízatást az óvoda határozatlan időre kinevezett óvodapedagógusa kaphat.
A vezető beosztású dolgozó vezetői megbízatásáról írásban lemondhat.
A vezető beosztásra szóló megbízást a fenntartó - egyoldalú, írásbeli intézkedéssel - visszavonhatja.
3. 1.2.A vezető beosztású dolgozók feladat és hatásköre:
A Házirendben található „ Munkaköri leírás” részletesen szabályozza.
A Szakmai munkaközösségek
Óvodánkban szakmai munkaközösség létrehozására nincsenek meg a feltételek.
3.3. IPR menedzsment
Feladata: A mindenkori hatályos jogszabálynak megfelelően az intézményi Integrációs Pedagógiai Rendszer hatékony és eredményes működtetése.
Tagjai:
- IPR menedzsmentvezető, aki a mindenkori intézményvezető
- IPR menedzsment tagok, akiket az intézményvezető bíz meg minden nevelési év elején.
AZ IPR menedzsment tagok megbízását minden esetben írásban kell rögzíteni, melyben a mindenkor hatályban lévő jogszabálynak megfelelően meg kell határozni:
- a felelősségi,
- hatás és
- feladatköröket, valamint a
- megbízás pontos időtartamát,
- a megbízásért járó díjazást.
4. A Szülői Szervezet
Az óvoda, a szülők jogaik érvényesítése, illetve kötelességeik teljesítése érdekében szülői szervezetet működtet.
A szülői szervezet meghatározott munkarend szerint működik, mely munkaterv része az óvoda éves munkatervének. Az elnökséggel az óvodavezető tartja a kapcsolatot. Az óvoda szülői szervezetének (közösség) kérdéseit, véleményét, javaslatait a választott elnök segítségével juttathatják el az óvoda vezetőjéhez.
Az óvodai szülői szervezet választmánya akkor határozatképes, ha azon az érdekelteknek több mint ötven százaléka jelen van. Döntéseit nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza.
A csoportvezető óvodapedagógus a szülői munkaközösség képviselőjének havi egy alkalommal ad tájékoztatást.
Az óvodavezető a nevelési év megkezdésekor összehívja a szülői szervezetet, ahol a nevelési évre szóló Munkaterv alapján tájékoztatást ad az óvoda munkájáról.
Az óvodai szülői szervezete döntési jogot gyakorol:
Az óvodai szülői szervezet véleményezési jogot gyakorol az alábbi területeken:
Az óvodai Szülői Szervezet:
Képviseli a szülőket és a gyermekeket a köznevelési törvényben megfogalmazott jogaik érvényesítéséhez.
Figyelemmel kíséri a nevelőmunka eredményességét. Megállapításairól tájékoztatja a nevelőtestületet és a fenntartót.
A gyermekek nagyobb csoportját érintő bármely kérdésben tájékoztatást kérhet a nevelési intézmény vezetőjétől, az e körbe tartozó ügyek tárgyalásakor.
Képviselője tanácskozási joggal részt vehet a nevelőtestületi értekezleten.
.
5.A Közalkalmazotti Tanács feladata a vezetés munkájában:
Szabályzatban találhatók.
A Közalkalmazotti Tanács és az óvoda vezetőjének munkakapcsolatát a Közalkalmazotti Szabályzat rögzíti. A folyamatos kapcsolattartás, a tájékoztatás, a Közalkalmazotti Szabályzat módosításának előkészítése a Közalkalmazotti Tanács elnöke és az óvodavezető feladata.
IV. AZ ÓVODA KÖZÖSSÉGEI, KAPCSOLATAIK EGYMÁSSAL ÉS AZ INTÉZMÉNY VEZETÉSÉVEL
Az óvodaközösség
Az óvoda közösségét az óvoda dolgozói, a szülők és a gyermekek alkotják.
1. Az óvodai alkalmazottak (közalkalmazottak) közössége
Az óvoda dolgozói:
Az óvoda dolgozóit a köznevelési törvény előírásai alapján megállapított munkakörökre a fenntartó által engedélyezett létszámban az óvoda vezetője alkalmazza.
Az alkalmazotti közösséget az óvoda nevelőtestülete és az óvodánál közalkalmazotti jogviszonyban, valamint munkaviszonyban álló dolgozók alkotják.
Az óvodai közalkalmazottak jogait és kötelességet, juttatásait, valamint az óvodán belüli érdekképviseleti lehetőségeit a magasabb jogszabályok, a Közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény, a Nemzeti Köznevelési törvény, (illetve az ehhez kapcsolódó rendeletek), valamint az intézmény közalkalmazotti szabályzata rögzíti.
A teljes közalkalmazotti közösséget az óvodavezető hívja össze minden esetben.
Az értekezleteken az óvodavezető tájékoztatja az óvoda dolgozóit az óvoda munkájáról és ismerteti a soron következő feladatokat.
Az értekezletről jegyzőkönyv készül.
Az óvoda dolgozói munkájukat munkaköri leírásaik alapján végzik.
2. A nevelők közösségei
A nevelőtestület
A nevelőtestület az óvoda pedagógusainak közössége, a nevelési-oktatási kérdésekben az intézmény legfontosabb tanácskozó és határozathozó szerve.
A nevelőtestület tagja: az óvoda valamennyi kinevezett óvodapedagógusa, valamint a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő felsőfokú iskolai végzettségű alkalmazottja.
A nevelőtestület döntési jogkörébe tartoznak az Nkt. 70. § (2) bekezdésének rendelkezése alapján
a) a pedagógiai program elfogadásáról,
b) az SZMSZ elfogadásáról,
c) a nevelési-oktatási intézmény éves munkatervének elfogadásáról,
d) a nevelési-oktatási intézmény munkáját átfogó elemzések, értékelések, beszámolók elfogadásáról,
e) a továbbképzési program elfogadásáról,
f) a nevelőtestület képviseletében eljáró pedagógus kiválasztásáról,
g) a házirend elfogadásáról,
j) az intézményvezetői, intézményegység-vezetői pályázathoz készített vezetési programmal összefüggő szakmai vélemény tartalmáról, összefüggő döntések meghozatala.
A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 117. § (2) bekezdése értelmében a nevelőtestület meghatározza működésének és döntéshozatalának rendjét.
A nevelőtestület véleményt nyilváníthat vagy javaslatot tehet a nevelési-oktatási intézmény működésével kapcsolatos valamennyi kérdésben.
c) az egyes pedagógusok külön megbízásának elosztása során,
e) egyéb jogszabályban meghatározott kérdésekben.
A belső kommunikáció, eljárás rendje:
A szabályozás célja: a belső kommunikáció elveinek meghatározása, a pontos és gyors információáramlás biztosítása.
A kommunikáció fórumai:
A kommunikáció folyamata:
A nevelőtestület értekezletei:
A nevelőtestület a nevelési év során:
- rendes és rendkívüli értekezletet tart.
A nevelőtestület rendes értekezleteit az óvoda éves munkatervében meghatározott napirenddel és időpontokban az óvoda vezetője hívja össze.
A nevelőtestület egy nevelési éve során az alábbi értekezleteket tartja:
- nevelési évzáró-nyitó értekezlet
- a nevelési évben két nevelési értekezlet
A rendkívüli nevelőtestületi értekezletre vonatkozó szabályok:
Az óvodavezető a rendkívüli nevelőtestületi értekezlet összehívásánál a napirend három nappal előbb történő kihirdetésével intézkedik.
Rendkívüli nevelőtestületi értekezlet hívható össze az óvoda lényeges problémáinak megoldására, ha a nevelőtestület tagjainak egyharmada, valamint a Közalkalmazotti Tanács, az intézményvezető szükségesnek látják. A rendkívüli nevelőtestületi értekezletet foglalkozási időn kívül a kezdeményezéstől számított nyolc napon belül kell összehívni.
A rendes és rendkívüli nevelőtestületi értekezletekről jegyzőkönyv készül, melyek kötelező tartalma:
- Dátum,
- Helyszín pontos meghatározása,
- Napirendi pontok felsorolása
- Jegyzőkönyvvezető megnevezése
- Részletes, a napirendi pontoknak megfelelő hiteles szöveg
- Jelenléti ív
A jegyzőkönyvek minden alkalommal aláírják:
- óvodavezető
- jegyzőkönyvvezető
- két hitelesítő aláíró.
A nevelőtestület döntéseit és határozatait – jogszabályokban meghatározott kivétellel – nyílt szavazással és egyszerű szótöbbséggel hozza.
Titkos szavazás esetén a nevelőtestület szavazatszámláló bizottságot hoz létre.
A szavazatok egyenlősége esetén az óvodavezető dönt.
A döntések és határozatok az intézmény iktatott iratanyagába – irattárába – kerülnek határozati formában.
Információs faliújság:
Az intézményvezető, ill. alkalmazotti közösség tagjai az információkat, aktuális híreket kifüggesztik.
Körlevél:
A vezető által körbeadott fontos információt tartalmazó tájékoztató az alkalmazottak részére, amely tartalmának megismerését aláírásukkal igazolják.
A kommunikáció dokumentumai:
V. KÜLSŐ KAPCSOLATOK RENDSZERE, FORMÁJA ÉS MÓDJA
Az óvodát a külső intézményekkel, szervekkel fenntartott kapcsolataiban az óvodavezető képviseli. Az éves munkatervben rögzítettek alapján, a nevelőtestület is kapcsolatot tart a különböző társintézményekkel.
A partnerazonosítás és kommunikáció célja: Az intézménnyel szemben elvárásokat megfogalmazó partnerek gyűjtése és a velük való kommunikáció, információáramlás megtervezése.
Eljárás rendje:
A partnerek kiválasztásának szempontjai:
Kik azok, akik elvárásokat fogalmaznak meg az intézmény felé?
Kik azok, akik felé az intézmény fogalmaz meg elvárásokat?
Kiknek az elégedettsége fontos az intézmény programja szempontjából?
Mely partnerek elvárásai irányíthatják a szakmai célkitűzéseket?
A partner milyen rendszerességgel van kapcsolatban az intézménnyel?
Kik azok a személyek, intézmények, akik anyagi bővítéseinkhez hozzá tudnak járulni?
Kik tudják a fejlődést ötleteikkel segíteni?
Partnerazonosítás módszerei:
Ötletroham
Interjú
A már meglévő adatok felhasználása, csoportosítása
Partnerlista készítése
Partnerlista:
VI. AZ ÓVODA MŰKÖDÉSÉNEK RENDJE
A. Az óvoda munkarendje
1. A nevelési év szeptember 1.-től - augusztus 31.-ig tart, mely két részből áll.
a,) Nevelési-oktatási év (IX. 1.-V. 31-ig),
Dokumentum: Csoport Heti rendje
b. ) Nyári időszak (VI. 1.-VIII. 31-ig), mely idő alatt
2. Az óvoda 5 napos (hétfőtől-péntekig) munkarenddel üzemel.
Rendezvények alkalmával a nyitvatartási időtől való eltérést az óvodavezető engedélyezi
3. a,) Az óvodát reggel a munkarend szerint érkező dajka nyitja.
b,) Az óvoda nyitvatartási idején belül, amikor a gyermekek számára szervezett foglalkozások vannak az óvodavezetőnek vagy a helyettesítésével megbízott óvónőnek az óvodában kell tartózkodnia. Ezért legalább egyikük hétfőtől péntekig 8.00 és 15.00 óra között az intézményben tartózkodik. A helyettesítéssel megbízott óvónőt az éves munkatervben kell megnevezni.
4.) A közalkalmazottak munkarendje a mindenkori éves munkatervben kerül szabályozásra.
5.) A közalkalmazottak munkaidejük nyilvántartását a jelenléti íven vezetik, melyet heti rendszerességgel és/vagy spontán módon, dokumentáltan ellenőriz az óvoda vezetője.
6.) A közalkalmazottak munkavégzésére vonatkozó szabályokat a munkaköri leírások tartalmazzák.
7.) A pedagógusok munkaidejének hossza, beosztása
Az intézmény pedagógusai –heti 40 órás munkaidőkeretben végzik munkájukat. A heti munkaidőkeret első napja mindenkor a hét első munkanapja, utolsó napja a hét utolsó munkanapja. Az ötnél kevesebb munkanapot tartalmazó hetek heti munkaideje a munkanapok számával arányosan számítandó ki. Munkanapokon a rendes munkaidő hossza legalább 4 óra, de nem haladhatja meg a 12 órát.
A pedagógusok napi munkaidejüket – a csoportnapló, a munkaterv és az intézmény havi programjainak szem előtt tartásával – határozzák meg. Az értekezleteket, fogadóórákat hétfői napon tarjuk, ezért ezen a napokon a napi átlagban 8- órásnál hosszabb, legfeljebb azonban 10 órás munkaidőre kell számítani. A munkáltató a munkaidőre vonatkozó előírásait a napi munkaidő-beosztás alapján határozza meg.
Pedagógusok munkaidejének kitöltése
A pedagógusok teljes munkaideje a kötelező órákból, valamint a nevelő, illetve oktató munkával összefüggő feladatok ellátásához szükséges időből áll. A pedagógus-munkakörben dolgozók munkaideje tehát két részre oszlik:
a)A kötött óraszámban ellátott feladatok az alábbiak
A pedagógusok kötött órában ellátandó munkaidejébe beleszámít a munkavégzéshez kapcsolódó előkészítő és befejező tevékenység időtartama is. Előkészítő és befejező tevékenységnek számít a foglalkozások előkészítése, adminisztrációs feladatok.
b)A munkaidő többi részében ellátott feladatok különösen a következők
a) a tevékenységekre való felkészülés,
b) a gyermekek munkájának rendszeres értékelése,
c) tehetséggondozás, a gyermekek fejlesztésével kapcsolatos feladatok,
d) óvodai kulturális, és sportprogramok szervezése,
e) a pótlékkal elismert feladatok (gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok) ellátása,
f) szülői értekezletek, fogadóórák megtartása,
g) részvétel nevelőtestületi értekezleteken, megbeszéléseken,
h) részvétel a munkáltató által elrendelt továbbképzéseken,
i) kirándulások, óvodai ünnepségek és rendezvények megszervezése,
j) óvodai ünnepségeken és iskolai rendezvényeken való részvétel,
k) nevelés nélküli munkanapon az óvodavezető által elrendelt szakmai jellegű munkavégzés,
l) részvétel az intézmény belső szakmai ellenőrzésében,
m) óvodai dokumentumok készítésében, felülvizsgálatában való közreműködés,
n) szertárrendezés,
Az intézményben illetve azon kívül végezhető pedagógiai feladatok meghatározása
A pedagógusok a munkaidő foglalkozásokkal le nem kötött részében az alábbi feladatokat az óvodában kötelesek ellátni:
Az intézményen kívül végezhető feladatok:
Az intézményen kívül ellátható munkaköri feladatoknak az intézmény a fentiek szerint határozza meg a kereteit. Ennek figyelembe vételével az óvodán kívül végezhető feladatok ellátásakor a pedagógus munkaidejének felhasználásáról – figyelembe véve a köznevelési törvény 62.§ (5) bekezdésében 2013. szeptember 1-jétől hatályba lépő meghatározott kötött munkaidőre vonatkozó előírásait és a munkáltató ezzel kapcsolatos döntéseit – a pedagógus maga dönt.
Pedagógusok munkarendjével kapcsolatos előírások
Az intézmény vezetője valamint a pedagógusok a fenti alapelv betartása mellett javaslatokat tehetnek egyéb szempontok, kérések figyelembe vételére.
(illetve a nevelés nélküli munkanapok programjának kezdete előtt annak helyén) megjelenni.
A pedagógus a munkából való rendkívüli távolmaradását, annak okát lehetőleg előző nap, de legkésőbb az adott munkanapon 7.20 óráig köteles jelenteni az intézmény vezetőjének, hogy közvetlen munkahelyi vezetője helyettesítéséről intézkedhessen. A táppénzes papírokat legkésőbb a táppénz utolsó napját követő 3. munkanapon le kell adni az irodában.
A hatályos jogszabályok alapján a pedagógusok munkaideje az intézmény által elrendelt kötött és nem kötött órákból, elrendelt egyéb foglalkozásokból, valamint a nevelő-oktató munkával összefüggő további feladatokból áll.
A munkaidő-nyilvántartás szabályai a következők:
Az intézmény nem pedagógus munkavállalóinak munkarendje
Az intézményben a nem pedagógus munkavállalók munkarendjét a jogszabályok betartásával az intézmény zavartalan működése érdekében az intézményvezető állapítja meg. Munkaköri leírásukat az óvodavezető készíti el. A törvényes munkaidő és pihenőidő figyelembevételével az intézmény vezetője tesz javaslatot a napi munkarend összehangolt kialakítására, megváltoztatására, és a munkavállalók szabadságának kiadására. A nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottak munkarendjét az óvodavezető határozza meg. A napi munkaidő megváltoztatása az óvodavezető, technikai dolgozók esetében szintén az óvodavezető szóbeli vagy írásos utasításával történik.
Munkaköri leírás-minták
Óvodánkban minden munkavállalónak névre szóló, feladataihoz szabott munkaköri leírása van, amelyet az alkalmazást követő néhány napon belül megkap, átvételét aláírásával igazolja.
Az óvodapedagógus munkaköri leírás-mintája
A munkakör megnevezése: óvodapedagógus
Közvetlen felettese: az óvodavezető
Legfontosabb feladata: a gyermekek személyiségének, képességeinek, tárgyi tudásának folyamatos fejlesztése.
Nevelői tevékenysége és életvitele
A főbb tevékenységek összefoglalása
Különleges felelőssége
Járandósága
A pedagógiai munkát segítő dajka munkaköri leírás-mintája
A munkakör megnevezése: óvodai dajka
Közvetlen felettese: az általános vezető helyettes
Kinevezése, munkaideje:
Legfontosabb munkaköri feladatainak összefoglalása
Járandóság
8.) Nevelésnélküli munkanapok:
Időpontját és felhasználását az éves munkaterv tartalmazza, melyről minden év szeptemberében tájékoztatást adunk a szülői közösségnek.
A nevelésnélküli munkanapok éves felhasználása során figyelembe vesszük:
- a jogszabályi kötelezettséget,
- az óvodába járó szülők munkahelyi leterheltségét.
A nevelés nélküli munkanapok időpontjáról minimum 7 nappal korábban értesítjük:
- a teljes szülői kört és a
- fenntartót.
A nevelés nélküli munkanapokon: szakmai továbbképzést, alkalmazotti értekezletet tartunk.
B. Az óvoda működési rendje
1. Az óvodai nevelési év rendjét az óvodai munkaterv határozza meg
A Munkaterv programjait a nevelőtestület határozza meg, a gyermekek közösségétérintő közös programokat illetően a Szülői Szervezet véleményét kikérve.
Az óvodai nevelési év rendjében meg kell határozni:
a./ A nevelésnélküli munkanapok időpontját, felhasználásának módját, tartalmát, mely nem haladhatja meg egy nevelési évben az 5 napot.
A nevelésnélküli munkanapok pontos időpontjáról a szülőket legalább 7 nappal előtte értesíteni kell. Amennyiben a szülő nem tudja gyermekét elhelyezni úgy arról az óvodának kell gondoskodnia felügyeleti jelleggel.
b./ A szünetek időtartamát
c./ Az óvodai megemlékezések és ünnepek rendjét
d./ A nevelési értekezletek időpontját
e./ A gyermekek fizikai állapotát felmérő, évi két alkalommal sorra kerülő vizsgálati időpontját ( Gyermekorvossal kötött Megállapodás)
f./ Az óvodában folyó hit és vallásoktatás ideje és helye az érdekelt szülők igénye alapján szervezendő az óvodavezetője és a Szülői Szervezet által meghatározott feltételek mellett.
2. Az óvodai ünnepélyekre és rendezvényekre
való megfelelő színvonalú felkészítés és felkészülés az óvónők feladata úgy, hogy figyelembe veszik a gyermeki személyiséget és a helyi sajátosságokat.
Az óvodai ünnepségeken és rendezvényeken az óvónők és dajkák jelenléte kötelező az alkalomhoz illő öltözékben.
Az óvodai ünnepélyek rendje a Helyi Óvodai Pedagógiai Programban szabályozott, és a mindenkori éves munkatervben konkretizált (határidő, felelős)
3. Az óvoda házirendjét az új gyermekek szüleivel
az adott nevelési év megkezdése előtt ismertetni kell: nyomtatott formában mindenki számára biztosítani kell, melynek átvételét a csoportnaplóban, az erre rendszeresített forma nyomtatványon kell igazolni.
Az óvoda Házirendje olvasható:
4. A gyermekek óvodai felvétele
Az óvodába az a gyermek vehető fel, aki legalább két és fél éves.
A gyermek utoljára abban az évben kezdhet óvodai nevelési évet, amelyben a hetedik életévét betölti. Abban az évben, amelyben a gyermek hetedik életévét betölti, akkor kezdhet újabb nevelési évet az óvodában, ha:
- augusztus 31. után született,
- a nevelési tanácsadó vagy a szakértői bizottság javasolta,
- a szülő kérelmezi,
- a nevelőtestület egyetértését fejezi ki.
A beiratkozás rendje:
Ha az óvodába jelentkezők száma meghaladja felvehető gyermekek számát a fenntartó az óvodavezetővel együtt bizottságot szervez, amely javaslatot tesz a felvételre.
Az óvoda felvétel során elsőbbséget élveznek:
az óvoda körzetében élő két és fél életévet betöltött halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek
az óvoda körzetében élő 5. életévet betöltött gyermekek
azon gyermekek, akiknek szülei az óvoda körzetében dolgoznak.
A gyermeket a szülő kérelmére – ha családi körülményei, képességeinek kibontakoztatása, sajátos helyzete indokolja – az óvoda vezetője felmentheti az óvodai nevelésben való részvételtől.
Az óvodában való felvételről az óvoda vezetője írásban: Felvételi Határozat formájában értesíti a szülőt a beíratást követő 10 napon belül.
A gyermekek személyiség jogait figyelembe véve a felvett gyermekekről névszerinti névsort nyilvános helyre kifüggeszteni tilos.
Az óvodai átvétel:
A szülő gyermeke óvodai felvételét, átvételét írásban bármikor kérheti az óvoda vezetőjétől.
5. A gyermek óvodai elhelyezésének megszűnik, ha
Az óvodai felvételi, átvételi kérelem elbírálásáról a szülőt, az előző óvoda vezetőjét írásban értesíteni kell. Amennyiben az óvodai felvételre a gyámhatóság kezdeményezése alapján kerül sor, a határozatot számára is meg kell küldeni.
A tanköteles életkort elérő gyermekek esetében:
6. Felmentés a rendszeres óvodába járás alól:
NKt. 8. §
„A jegyző a szülő kérelmére és az óvodavezető, valamint a védőnő egyetértésével, a gyermek jogos érdekét szem előtt tartva, az ötödik életév betöltéséig felmentést adhat a kötelező óvodai nevelésben való részvétel alól, ha a gyermek családi körülményei, képességeinek kibontakoztatása, sajátos helyzete indokolja.”
7. A gyermek napirendje
A csoport napi és heti rendjét a Helyi Óvodai Pedagógiai Program szabályozásának megfelelően, a gyermekek életkori sajátosságainak függvényében a nevelési év elején alakítjuk ki, melyet az első – nevelési évnyitó - szülői értekezleten ismertetünk a szülőkkel. A nevelési év során szervezett óvodai programok esetében a napirendek rugalmasan változnak.
8. Az óvodás gyermek fejlődésének nyomon követése
Az óvodába felvett gyermek fejlődésének nyomon követése a Személyiség napló vezetésével történik a DIFER mérés alapján.
A szülőket három havonta értesítjük a gyermek fejlődéséről az erre a célra rendszeresített nyomtatványon, melyet aláírásával igazol.
Rögzítésre kerülnek: a gyermek fejlesztési feladatai: intézkedések, megállapítások, javaslatok, fejlesztési tervek.
Az óvoda indokolt esetben kezdeményezi a szülőnél a szakszolgálat igénybe vételét.
Amennyiben a szülő az óvoda indokait figyelmen kívül hagyva gyermekét nem viszi a szakszolgálathoz, úgy az óvoda felveszi a kapcsolatot a helyi Családsegítő, Gyermekjóléti Szolgálattal. Amennyiben ez sem vezet eredményre, úgy a területileg illetékes Jegyző felé jelzéssel él az intézmény vezetője.
A fejlesztési javaslat elkészítését a szülő az iskolába lépést megelőző három, illetve az iskola megkezdést követő hat hónapon belül kérheti. A fejlesztési javaslatot az óvoda köteles átadni a szülőnek.
9. Az óvodába érkezés és távozás rendje
A gyermekek felügyelettel érkezzenek, ill. távozzanak az óvodából. Ahhoz, hogy a gyermek egyedül közlekedjen a szülő írásbeli kérelme szükséges, melyben vállalja az úton történt eseményekért a felelősséget. (bővebben: Házirend)
10. A gyermek távolmaradásának, mulasztásának, igazolására vonatkozó rendelkezések:
Betegség miatti hiányzás esetén csak orvosi igazolással látogathatja újra az óvodát a gyermek.
Egyéb esetben, amennyiben a szülő három napnál hosszabb ideig (üdülés, külföldön való tartózkodás...) nem kívánja az óvodát igénybe venni, az intézmény vezetőjétől írásban szükséges engedélyt kell kérni.
A mulasztást igazoltnak kell tekinteni,
11. Gyermekek étkeztetése, Térítési díjak befizetése, visszafizetése
A gyermekek étkezését, illetve annak rendelését aznap, 9 óráig kell megrendelni
A térítési díj beszedése: minden hónapban a hirdető táblán feltüntetett időpontban történik, legkésőbb minden hónap 15-ig.
A gyermek számára az étkezést – a hatályos jogszabálynak megfelelően - egy hónappal előre kell megtéríteni.
A kitűzött napon túl az óvoda vezetőjének engedélyével a szülő – indokolt esetben – más napon is fizethet.
Amennyiben a szülő elmulasztja a térítési díj befizetését és azt az óvodavezető felszólítására 8 napon belül nem rendezi, az elmaradt térítési díj összegének megfelelően értesítést küld a Fenntartó felé.
A szülőket mindenkori jogszabályok figyelembe vételével különböző kedvezmények illetik meg:
Az óvodás gyermek szülőjének írásbeli nyilatkozatát
kell beszerezni minden olyan döntésben, amelyből a szülőre fizetési kötelezettség hárul a 11/1994. /VI.8./ MKM.rend. 3. §./2/. bek. alapján.
12. Az óvodáztatási támogatáshoz kapcsolódó részletszabályok
Ha a gyermek szülője óvodáztatási támogatásra jogosult( Szó szerinti idézet az oktatási és kulturális miniszter 32/2008.(XI.24.)OKM rendelete a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet módosítása 20/A.§.) :
- „ a gyermeknek egy óvodai nyitvatartási napon legalább hat órát az óvodában kell tartózkodnia
- az óvoda vezetője:
figyelmen kívül kell hagyni,
- értesíti a jegyzőt, hogy a gyermek óvodai elhelyezése megszűnik.
VII. AZ ÓVODAI MUNKA BELSŐ ELLENŐRZÉSÉNEK RENDJE
Az óvodavezető az ellenőrzési ütemterv, illetőleg írásban rögzített munkamegosztás alapján, a pedagógiai munka eredményessége és az intézmény zavartalan működése érdekében ellenőrzi, értékeli a közalkalmazottak munkáját.
A belső ellenőrzés rendszere átfogja az óvodai nevelő-fejlesztő munka egészét.
Egyrészt biztosítja a minőségi munkavégzést, azzal hogy az ellenőrzés során felmerülő hibák feltárása időben megtörténhet, másrészt fokozza a munka hatékonyságát.
A belső ellenőrzés legfontosabb feladata az óvodában folyó pedagógiai tevékenység hatékonyságának mérése.
Az óvoda vezetője minden nevelési év elején elkészíti a részletes belső ellenőrzési tervet - mint a Munkaterv mellékletét - ebben megjelöli:
- az ellenőrzésre jogosult személyeket,
- az ellenőrzés célját,
- az ellenőrzés területeit,
- az ellenőrzés idejét, határidejét.
Az ellenőrzési tervet az óvodában nyilvánosságra kell hozni.
Rendkívüli ellenőrzést kezdeményezhet:
- az óvodavezető
- a szülői szervezet is.
Az óvodavezető minden alkalmazott munkáját értékeli a Helyi Pedagógiai Programnak megfelelve.
Az ellenőrzés kiterjed:
- a munkakörrel kapcsolatos feladatok elvégzésének módjára, minőségére,
- és a munkafegyelemmel összefüggő kérdésekre.
Az ellenőrzés területei:
- pedagógiai, szervezési, tanügyigazgatási feladatok ellenőrzése,
- időszakos, állandó, kiemelt és speciális ellenőrzések,
- foglalkozások, írásos dokumentumok, foglalkozáson kívüli tevékenységek ellenőrzése,
- program megvalósulásának szintje a csoportokban és az óvoda életében,
- gazdasági jellegű ellenőrzések ( térítési díj, vagyon védelem ),
- munka és tűzvédelmi ellenőrzések.
Az ellenőrzés formái:
- tervszerű, előre megbeszélt szempontok alapján,
- spontán, alkalomszerű ellenőrzések
Az ellenőrzése tapasztalatait az érintett óvodapedagógussal ismertetni kell, aki arra írásban észrevételt tehet.
Az általános tapasztalatokat a nevelőtestülettel ismertetni kell, megállapítva az eredményeket és az esetleges hiányosságok megszüntetésére tett, szükséges intézkedéseket.
VIII. GYERMEKVÉDELMI MUNKA MEGSZERVEZÉSE, ELLÁTÁSA
Az óvodai intézmény vezetője és az óvodában dolgozók közreműködnek a gyermek veszélyeztetettségének megelőzésében és megszüntetésében.
Az óvodavezető egy személyi felelősséggel irányítja és szervezi a gyermekvédelmi feladatait, melynek ellátásában munkaköri felelősséggel vesz részt a megbízott gyermekvédelmi felelős.
A nevelőtestület minden tagjának jogszabályban meghatározott feladata a gyermekvédelemmel kapcsolatos feladatok ellátásában való közreműködés.
fenntartó jegyzőjével, segítséget kér a gyermekjóléti szolgálattól, vagy más, az ifjúságvédelmi, családjogi területen működő szolgálattól. Ha további intézkedésre van szükség, az óvoda vezetője megkeresésére a gyermekjóléti szolgálat javaslatot tesz arra, hogy a nevelési –oktatási intézmény a gyermekvédelmi rendszer keretei között milyen intézkedést tegyen.
Az intézményi faliújságon ki kell függeszteni a gyermekvédelmi feladatokat ellátó intézmények címét, telefonszámát.
A gyermekvédelmi felelősök feladata:
A nevelési évet nyitó szülői értekezleten az óvoda vezetője tájékoztatja a szülőket az óvodai intézmény gyermekvédelmi feladatairól.
IX. RENDSZERES EGÉSZSÉGÜGYI FELÜGYELET ÉS ELLÁTÁS RENDJE
Az óvodavezető feladata az egészségügyi felügyelet és rendszeres orvosi vizsgálat megszervezése.
A fenntartó megállapodást köt a gyermekorvossal, védőnővel az orvosi ellátás érdekében. Az orvos, valamint a védőnő a megállapodásban megjelölt módon és rendszerességgel látja el az óvodás gyermekeket.
Az óvoda vezetője gondoskodik arról, hogy az orvos és védőnő munkájához a szükséges feltételeket biztosítsa: vizsgálati hely, idő, óvónői felügyelet.
A védőoltások az óvodában nem adhatók be.
A nevelési év során meghatározott időpontban és szükség szerint orvos és védőnő látogatja az óvodát.
Nevelési évenként minden gyermek - a szülő írásbeli beleegyezésével - egy alkalommal részt vesz:
Az óvoda működtetése során az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvos Szolgálattal meghatározott szabályokat szigorúan be kell tartani: fertőtlenítés, takarítás, mosogatás és mosás során.
Az óvodát csak teljesen egészséges gyermek látogathatja, a gyermekek esetleges gyógyszerérzékenységéről, allergiás és más krónikus betegségeiről a szülő tájékoztatja a csoportos óvónőt.
Az óvodában megbetegedett, lázas gyermeket azonnal el kell látni megfelelő gyógyszerrel és a szülőt értesíteni kell, a gyermek mielőbbi orvoshoz való juttatása a fő cél.
Lábadozó, gyógyszeres kezelés alatt álló gyermek az óvodát nem látogathatja. A gyermek betegségét követően csak orvosi igazolással látogathatja újra az óvodát.
A gyermekek testén és haján lévő élősködők fertőzéséről a szülőt azonnal értesíteni kell, ha a szülő nem hajlandó gyermekét lekezelni úgy azt a gyermek dajka nénije végzi el, megelőzve ezzel a további fertőzést.
Fertőző megbetegedések esetén az óvoda helyiségeinek fertőtlenítésére különös hangsúlyt kell fektetni.
Az óvoda egész területén és 5 méteres körzetén belül a dohányzás szigorúan tilos!
Az intézményen belül szeszesitalt fogyasztani szigorúan tilos!
Az óvoda konyhájába illetve, melegítő konyhájába csakis a konyhai dolgozók léphetnek be, vagy az a látogató, aki érvényes egészségügyi könyvvel rendelkezik!
A csoportszobába szülő egészségesen tartózkodhat.
Az intézmény valamennyi alkalmazottjára kötelező az évente megtartott foglalkozás egészségügyi vizsgálaton való részvétel, ennek szabályozása az intézményi munkavédelmi szabályzatban.